Ahad, 25 Oktober 2009

Kehidupan

Kehidupan adalah suatu yang unik dan terlalu abstrak untuk diuraikan,dengan kesempurnaan sifat dan dilenturkan dengan sikap menjadikan kehidupan ini terlalu sempurna .Kesempurnaan itu adakalanya menjadikan kita terlupa dan egoistik dalam mentafsir kebenaran hakiki kehidupan.Dianugerahkan perasaan suka duka, sedih sayu, pilu sepi, benci dan cinta adalah pelengkap penyedap rasa dalam kehidupan.Hakikatnya tiada manusia yang sempurna tetapi mencari kesempurnaan hidup sebenarnya telah menjadi diri manusia itu sempurna.
Masih aku ingat ketika kecilku, aku sering bertanya kepada ibu, apakah erti kebebasan? Ibu berkata cium lah hujung jari mu kerana hidup yang bebas adalah hidup bergantung kepada kemampuan diri sendiri untuk survival. Terlalu sukar aku mentafsirnya pada saat itu.

Masa berputar terlalu pantas,ibu dan ayahku telah pergi untuk selama-selamanya, aku meniti kedewasaan hanya belajar dari bekas-bekas sisa peninggalannya.Erti kebebasan yang dimaksudkan oleh ibuku menjadi asas buat aku meniti kehidupan ini menjadi seorang yang tabah.

Ya betul ! kebebasan itu bila hidup tidak terikat dan melakukan sesuatu dengan ujung jari sendiri bukan bermakna tidak diambil peduli. Pergilah ke mana yang hendak pergi, buat lah apa saja yang ingin dibuat tetapi lakukan itu semua atas usaha dan titik peluh sendiri. Kalau itu dapat kita aplikasikan nescaya kita akan bersandar kepuasan !. Kenikmatan dan kemanisan hidup amat terasa pada saat itu, kerana kehidupan ibarat air yang mengalir dan akan terus mengalir........

Tiada ulasan: